Meer motivatie voor leren met deze 6 stappen

Ik ben er ook al geweest: “Morgen ga ik vroeg opstaan en leren. Ik ga niks anders doen! ⁣Het kan niet anders aangezien ik volgende week 3 toetsen heb en nog niet ben begonnen met leren.”. Je weet dat je veel motivatie hebt.

Het is een hele mooie gedacht maar ik betrap mezelf altijd op hetzelfde. De ik van de toekomst kan altijd veel meer dan de ik van nu. Gisteren avond voor dat ik naar bed ging voelde het als een hele goed plan. Maar nu? Nu dat ik zo lekker warm op mijn bed lig en mijn wekker zo vroeg af gaat dat buiten nog donker is? Nu ziet de uitstel-knop heel erg verleidelijk uit. En als ik het maar 1 keer doe, zijn mijn plannen nog niet verpest. Ik kan sneller ontbijten en dan ben ik weer op schema. DEAL!⁣

En daar begint die studie ontwijkend gedrag. Zelfs afwassen lijkt een beter idee dan leren. En je weet dat je de volgende keer alles op een andere manier moet oppakken. Maar hoe?⁣

Hier zijn dingen die voor mij hebben gewerkt om mijzelf beter voor te bereiden voor een leermoment en mij te motiveren om door te gaan:⁣

📚 Maak een afspraak over iets leuks voor laat in de middag. Iets zoals muziek spelen of met een vriend sporten. Iets dat je echt wil doen maar alleen mag doen als je goed hebt geleerd. Je hoeft niet alles altijd af te hebben, maar je moet wel het gevoel hebben dat je productief bezig was. Je hoeft ook niet alle vakken leuk te vinden (beter nog, niemand vindt alle vakken leuk) en je hoef niet altijd zin hebben in leren. Daarom is deze punt belangrijk.

Je moet je extrinsiek motivatie vinden. Dat is motivatie van buitenaf, dus bijv. met vrienden straks kunnen chillen, gamen, sporten, tekenen, muziek spelen, wandelen. Vind wat je graag wilt doen, zo graag dat je zelfs twee uur voor zou zitten leren om het te kunnen doen.

“Je moet je extrinsiek motivatie vinden.”

“Je hoef niet altijd zin hebben in leren”

“Je hersenen vinden heel fijn om dingen van een lijst af te tikken.”

📚 Stel niet te veel doelen voor een dag. Niemand kan 123456789 verschillende doelen in 1 dag uitwerken. Dus in plaats daarvan maak maximaal 3 groot doelen. Verdeel die doelen in kleinere, haalbaarder doelen (bijv. Grote doel: ik ga hfd. 5.1 t/m 5.3 van wiskunde oefenen; Kleine doelen: hfd. 5.1; hfd. 5.2; hfd. 5.3).

Klinkt misschien overdreven maar je hersenen vinden heel fijn om dingen van een lijst af te tikken. En dat is belangrijk om je leer-energie minder snel op te raken.⁣

📚 Bedenk hoe lang je met elke leerdoel bezig gaat zijn. Aan het begin is dit gewoon gokken omdat je niet weet hoe snel je werkt. Maar als je dit blijft doen ga je jezelf beter leren kennen. Zo kun je steeds beter inschatten hoe lang iets gaat duren. Dit gaat je in de toekomst helpen met plannen.

Je gaat dan beter plannen voor de tijd dat je hebt om te leren. Je leert hoeveel je in 1 uur kan doen. Je maakt de juiste hoeveelheid doelen voor elke leermoment. Dat betekent dat je (bijna) alle leerdoelen dat je gesteld hebt gaat kunnen afmaken. Dat geeft heel veel voldoening. Het geeft minder stress (en dus meer motivatie).⁣

to-do-lijst-leren-maken

“(…) begin met iets dat redelijk belangrijk is en dat snel af kan zijn.”

📚 Bedenk ook wat echt vandaag af moet zijn en wat op een andere dag kan. Maak daarna een schema. Het is goed om te beginnen met iets dat redelijk belangrijk is en dat snel af kan zijn. Snel iets aftikken geeft je een boost om door te gaan. Daarna moet je iets gaan doen dat heel erg belangrijk is en veel tijd gaat kosten. Als je nog veel tijd over hebt ga weer terug naar iets dat snel af kan.

Het is goed om af te wisselen tussen korte en lange leerdoelen zodat je weer gemotiveerd kan raken door een doel snel af te tikken. Zorg ook dat je je dag afmaakt met iets niet te belangrijk en moeilijk. Het is altijd goed om in een goede toon te eindige.⁣ Dan heb je een tweede keer meer motivatie om te beginnen omdat de eerste keer goed eindigen.

📚 Zet wat lekkers klaar om jezelf te belonen als je een moeilijk doel hebt behaald of als je even doorgaat met leren ook als je geen zin in hebt. Dat is een andere extrinsiek motivatie: “Als ik dit afmaak kan ik een stukje chocola eten.”.

Dit werkt niet alleen met eten. Je kan ook van tevoren bedenken dat je bijvoorbeeld even 10 minuten naar buiten kan na een taak. Of dat je even met een vriendin/vriend kan gaan kletsen.

Je zou ook zelfs kunnen zeggen dat je even 10 minuten op je mobiel kan, maar dit is een gevaarlijk optie. e weet heel goed dat die 10 minuten heel makkelijk 30 minuten of meer kunnen worden. Dus als je in een van je pauzes echt heel graag op je mobiel wilt, moet je zorgen dat je een alarm op je mobiel zet als herinnering dat je moet stoppen.

“(…) neem wat lekkers om jezelf te belonen (…). Dit is een andere extrinsiek motivatie.”

popcorn-voor-motivatie

“Wie de regels overtreedt moet de andere(n) trakteren.”

“Zorg wel dat het sfeer goed blijft.”

📚 Als je beter met een vriend/vriendin leert, kun je ook met een klein groep afspreken en duidelijk en simpel regels opstellen. Wie als eerst de regels overtreed moet de andere(n) trakteren op bijvoorbeeld thee, of chocola.

Zorg wel dat het sfeer goed blijft. Goede regels om te hanteren zijn bijvoorbeeld: je kan je mobiel alleen gebruiken tijdens de pauze-momenten; en je kan tijdens het leren alleen praten en vragen stellen over de stof.

Slechte regels zijn bijvoorbeeld: je kan helemaal niet praten tijdens het leren; of je kan niet naar de wc of eten tijdens het leren. Het is juist fijn om vragen te kunnen stellen. En zeker fijn als je niet nog 20 minuten moet wachten om naar de wc te gaan als je echt moet. Dan ga je toch niet goed concentreren. Beter om 5 minuten van je leermoment kwijt te zijn aan een wc-bezoek.

Dat waren mijn tips voor je. Dit doe ik als ik moet leren of werken. Voor mij werkt het heel goed. Vergeet alleen niet dat iedereen anders is en dat voor elke persoon iets anders prettig is. Dus helaas is er geen kant-en-klaar oplossing. Je moet een beetje de verschillende tips gaan uitproberen en kijken wat voor je wel en niet werkt.

Vergeet alleen niet dat iedereen slechte dagen heeft. Als je niet eens kan concentreren om een takenlijst te maken en je bent al een uur voor de bureau aan het “denken”, dan moet je misschien voor een uur of twee (als je de tijd hebt) iets anders gaan doen en later of de volgende dag weer proberen. Je kan niet altijd motivatie vinden. Soms zelfs de best beloning ter wereld zou je niet tot beweging brengen.

Jezelf leren kennen betekent ook weten wanneer je ECHT geen zin in hebt en wanneer je “liever iets anders doet maar eigenlijk moet leren”. In het eerste geval kun je 3 uur voor je boeken zitten en niks doen. In de tweede geval moet je gewoon jezelf een beetje pushen om te beginnen. Als je een keer bent begonnen, kun je gewoon doorgaan.

Lees dit voor tips over hoe je beter van video’s met uitleg kan leren.

En hier kun je lezen de grootst redenen voor Studie Ontwijkend Gedrag.

Rita Borba
Author: Rita Borba