YouTube video’s: 5 tips om beter van te leren

YouTube video’s. Het is altijd goed om een uitlegvideo te kijken. maar passief luisteren naar iets is helaas een slechte leerstrategie. Als het maar zo makkelijk was.

youtube-video-leren

Als je iets in de les leert en daarna een video daarover luistert, kan het klinken alsof je alles al weet. Maar eigenlijk wat je doet is de woorden herkennen. Omdat je ze ooit hebt gehoord klinken ze niet vreemd. Je krijgt daardoor het verkeerd gevoel. Je denkt het stof te weten. Je bent dan super blij en je gaat door naar de volgende video. Maar helaas ben je vooral je tijd aan het verspillen.

Je moet stoppen met passief luisteren. Dat is niet heel erg moeilijk, maar je moet natuurlijk weten wat je kan doen. Aan het begin kan het misschien langer duren om actief bezig te zijn. Maar naarmate je beter in wordt, hoe meer tijd je gaat hebben om andere leuke dingen te doen en toch je toetsen halen. Je moet het alleen maar willen.

Hier zijn de manieren om actief met YouTube video’s bezig te zijn:

1.Als je naar een YouTube video luistert probeer tegelijkertijd een samenvatting te maken van wat er wordt gezegd. Dan ben je echt aan het luisteren aangezien je moet begrijpen wat er wordt gezegd om een samenvatting te kunnen maken.

Samenvatting maken tijdens het luisteren

Eigen woorden gebruiken

2.Bij het maken van een samenvatting gebruik je je eigen woorden in plaats van letterlijk schrijven wat de persoon in de video vertelt. Door na te denken hoe je het moet schrijven ben je actief met de stof bezig. Als je niet in eigen woorden kan vertellen wat er werd uitgelegd, moet je dat stuk informatie opnieuw luisteren.

3.Als je de video hebt gezien dan is het goed om op te gaan schrijven wat de kern boodschap(pen) van de video waren. Schrijf puntsgewijs wat de bedoeling van de video was. Wat werd uitgelegd? Als je dit doet dan heb je in een paar zinnen de video samengevat. Dat zijn eigenlijk de leerdoelen van de video. De andere samenvatting dat je maakte tijdens de video is eigenlijk een uitleg van deze leerdoelen.

Wat is de kern boodschap van de video?

Heb je nog vragen over de stof dat in de video werd uitgelegd?

4.Schrijf op een apart papier alle vragen dat je tijdens of na de video hebt. Deze vragen zijn:

  • Stof dat je nog niet begrijpt en in de video werd uitgelegd. Je kan het aan mij of je leraar vragen (soms is wat extra uitleg of het gebruiken van andere woorden nodig om iets toch te begrijpen – elke hersenen werkt anders)
  • Of een verdiepende vraag dat niet in de video werd uitgelegd (het kan zijn dat het in de volgende video komt of dat het een deel van de stof is dat niet gaat uitgelegd worden).

5.Wees niet bang om vragen te stellen! Zoals Nederlanders zeggen: een nee heb je al, een ja kun je krijgen. Je kan me altijd een email sturen met vragen, of je leraar vragen stellen over wat je nog niet begrijpt. De meeste leraren zijn juist blij om te zien dat je de moeite doet om te begrijpen. Als een leraar ziet dat je de moeite wilt doen, dan willen ze ook heel graag je helpen door zijn eigen tijd aan je te geven om je vragen te beantwoorden. En als je leraar geen antwoord wilt geven op je vraag dan heb je mij 😀 of de internet, maar die is niet altijd te vertrouwen.

Durf te vragen als je iets niet snapt

Dit zijn 5 kleine tips om meer uit de YouTube video’s te halen. En trouwens, ook uit je lessen. Als je leraar jou iets uitlegt, probeer ook een samenvattin te maken. Als je tijd hebt om zelf aan de slag te gaan, probeer te begrijpen of je alles snapt. Zo niet, vraag voor extra uitleg aan je leraar. Goed, hé?

Als je tips wilt over het starten van leren, kun je dan dit lezen 🙂

Rita Borba
Author: Rita Borba